Multimodal Transport

Multimodaltransport,  Grøntransport eller Kombineret Transport

En godstransport som er en kombination mellem flere transportformer kaldes også multimodal transport. Fragtgods hentes typisk med en lastbil, ligeså leveres fragtgods typisk med en lastbil. Derfor er det ikke synligt for de fleste transportkøbere når deres gods har været ude at køre f.eks. med tog eller er blevet sendt med et RORO (roll on roll of) skib.

Internationalt fragtes gods med bane og skib i stor stil.  Godset læsses i Huckepack trailere der kan læsses på og af et tog eller trailerne sendes løse (uden chaufføre) med RORO skib/færge. 

RORO skib til transport af løstrailere shortseaSib med containere og løstrailere shortsea

RORO skibe og færger forbinder kystområderne i Europa og øerne via skibsnetværk i kombination med banetransport og vejtransport. 

- mellem Europa/Skandinavien og England/Irland
- mellem Europa og Baltikum / Østersøregionen
- mellem Europa og den norske vestkyst, Færøerne, Island og Grønland
- mellem Middelhavsregionen og Europa
- mellem Tyrkiet og Europa
- mellem Midteuropas floder og resten af Europa

Transporten består af 2 el. flere transportformer og kaldes multimodal eller kombineret transport.  

Foredele ved at kombinere vejtransport med tog og skib er mange:

- mindre CO2 aftryk
- højere nyttelast per trailer - op til 29 tons
- mindre trafik på vejene
- gode fragtpriser på hele læs og på lange strækninger 
- uafhængig af kørselsforbud som kan være gældende for vejnettet
- flexibilitet i lastning og losning af trailerne, idet de sendes som er løstrailere
- kombinationen med bane giver ca. 50% lavere udledning af CO2  og andre skadelige stoffer
- kombinationen med skib giver ca. 75 % lavere udledning af CO2 og andre skadelige stoffe

"Silkevejen"

I de senere år er der oprustet på togtrafikken fra Kina - Silkevejen. Det betyder, at man i dag har muligheden for at sende gods med tog fra Kina til Europa. Løsningen ligger prismæssigt og tidsmæssigt mellem søfagt og luftfragt og det er et fint alternativ. Typisk køres godset i almindelige 40 ft high cube container som vi kender det fra oversøiske skibstransporter. Der kan sendes både full container loads - FCL eller less than container load - LCL. 

Overseas 

Overseas, hvor skib eller fly er en nødvendighed for at krydse havene er per definition en mulitmodal transport fordi man er nød til at bruge skib eller fly i kombination med minimum vejtransport for afhentning og levering i begge ender af transporten. Søfragten kombineres også tit med transport på bane specielt i større lande, hvor containere sendes fra områder inde i landet og ud til de store havne. 

Multimodal-, kombineret- el. grøn transport

Kært barn har mange navne. Grøn transport er på sin plads, idet kombinationen med bane giver ca. 50% lavere  udledning af CO2  og andre skadelige stoffer. Kombinationen med skib giver ca. 75 % lavere udledning af CO2 og andre skadelige stoffer. Fastlane sammensætter via vores database af udvalgte leverandører den transportløsning, der passer præcis til dit behov.  

Ønsker du den rigtige fragtpris på godstransport som en kombination af flere fragtformer i Europa eller overseas e-mail os ring til os (+45 76121230) eller send forespørgsel.

Kontakt

Fastlane ApS

Information

CVR Nr.: DK 26 63 78 13
Danske Bank: 46304630559804
S.W.I.F.T: DABADKKK
IBAN: DK3230004630559804

Cookiepolitik